Kerékpár gumi - külső és belső
Ha elhasználódott vagy tönkrement a bringád gumija és újat szeretnél vásárolni, elképzelhető, hogy nem tudsz magabiztosan dönteni, hogy pontosan milyen gumira is van szükséged a biciklidhez - rendkívül sokféle gumi kapható, külső, belső, méret, forma, bordázat, szín, kivitel, stb. ennek megfelelően a választás is nehéz. A kerékpár fajtájához megfelelő gumit is ki kell választani, pl. mountain bikehoz vagy országúti kerékpárhoz teljesen más kivitelezésű külső gumit - kerékpár gumi köpeny - kell választanod.
Az alábbi összeállítást azért készítettük, hogy segítsen kiválasztani a számodra legjobban megfelelő kerékpár gumit - legyen az külső vagy belső. Gyakran zavarosnak tűnik a sokféle gumi méret, ezért jó tudni, hogy általában 3 féle méretet adnak meg magán a gumin - gyakran egyszerre mind a hármat:
1. Collos méretezés, például 26”x1.95”, ahol a 26” a köpeny átmérője, az 1.95” pedig a kerék széelssége - szélességét jelöli
2. Francia méretezés, például 700x38C, ahol a 700 az átmérő, a 38C pedig a ballonosság
3. A számunkra legpontosabb és legegyszerűbb „mm”-es méretezés, például 23x622mm, ahol a 622mm a köpeny átmérője, a 23 pedig a szélessége.
A kerékpár gumi méretek egyrészt a bicikli felni átmérőjétől, másrészt pedig a szélességétől függnek. A kerékpár gumi méretek általában collban (26", 27", stb), vagy milliméterben (700, 650, stb.) vannak megadva. Az átváltás egyszerű: 1” (1coll) = 25,4 mm. A gumi oldalfalán gyakran feltüntetik ezt az értéket, csakúgy, mint a márkát és a gumi számára optimális nyomást is.
A gyerekkerékpárok gumimérete lehet 12”, 14”, 16”, 20”, 24”.
Leggyakoribb átmérők:
406 mm-es (20")
507 mm-es (24")
559 mm-es (26")
584 mm (27,5", 650B)
622 mm-es (27", 700c, 29")
630 mm-es (28")
Milyen gumiszélesség lesz a számodra megfelelő?
Szélesség: a felni belső szélessége meghatározza, hogy milyen széles gumit tehetünk rá, ebben segít a lenti táblázat. Az átváltáshoz: 1"=25,4 mm.
felni belső szélessége[mm] | gumi szélessége [mm] | ||
elmegy | tökéletes | elmegy | |
13 | 18-25 | 28 | |
15 | 20 | 23-32 | 35 |
17 | 23 | 25-37 | 40 |
19 | 25 | 28-44 | 47 |
21 | 32 | 35-50 | 54 |
23 | 37 | 40-50 | 54 |
25 | 40 | 44-57 |
Pár gondolat a kerékpár gumi nyomásról. A kerék guminyomása nagyon fontos, részben azért, mert lapos gumival nehezebb a kerékpározás, így több energiára van szükséged, hogy célba érj. Másrészt, alacsony kerékgumi nyomás esetén sokkal nagyobb az esélye a defektnek, mivel a köpeny csak a megfelelő nyomás mellett tudja védeni a gumit. Továbbá alacsony nyomáson a kerékpár gumik gyorsabban kopnak. Az optimális nyomás, fel van tüntetve a gumin, ezért ezen nem kell gondolkodni vagy emlékezni rá.
Mintázatok terén is nagyon széles a választék, ráadásul vannak kifejezetten első és hátsó kerékre szánt minták is. Léteznek speciálisan az időjárási körülményekhez kifejleszett bicikli gumi köpenyek. esőre-sárra, vagy téli, szöges gumik.
Általánosságban a terep szerint választjuk ki a gumit, alapvetően az alábbi felhasználásra gyártanak gumikat:
Aszfalt: Minden esetben sima mintázat, apróbb vízelvezető sávokkal és a tapadás segítő alacsony, nagyon sűrű mintával.
Föld, döngölt föld: Magas, ritka mintázat, de nem annyira, mint a sárgumiknál.
Murva, kavics: Félmagas, sűrű mintázat, hogy a kis kövekben meg tudjon kapaszkodni, és határozott oldalminta a nagysebességű kanyarok miatt. Sziklás terepre való köpenyek sajátossága az erősített, olykor dupla oldalfal, erősített futófelület, hogy az éles sziklák még véletlenül sem szakítsák ki a gumit.
Sárban való haladáshoz: magas ritka mintázatot alkalmaznak, hogy gátolják az eltömődést, és hogy mélyen belevájjon a laza
talajba is.
Vegyes felhasználásra: szánt gumikat sima középső felület és bütykös oldalsó rész jellemzi. Aszfalton és sima felületen könnyedén gurul, de a kanyarokban laza talajon is megfelelő tapadást nyújt.